Dansende robots! Backflipping drones! Apple wil dat je iPad je leert om hardware te programmeren

          Code regelt alles om me heen. En jij.

          Echt waar: het is het stoplicht waar je vanmorgen naar staarde, of de trein waar je op reed, of het lil ‘robotvacuüm dat je vloer altijd zo iets schoner houdt terwijl je weg bent, code is overal.

          Maar zelfs voor mensen die de tijd hebben genomen om te leren programmeren, kan het een uitdaging zijn om van software naar hardware te springen, zelfs als die uitdaging is om uit te zoeken waar te beginnen. Hoe programmeer je iets echts? Hoe bouw je iets dat beweegt?

          Apple onderneemt stappen om dit probleem aan te pakken door hardware van derden – denkrobots, drones en muziekinstrumenten – op te nemen in haar learn-to-code-platform, Swift Playgrounds.

          Onbekend met Swift Playground? Dat is oke – het is slechts ongeveer een jaar oud. Swift Playgrounds is een iPad-app die Apple heeft gebouwd om mensen te leren (en niet alleen kinderen, merkt Apple als ze erover praten) om te coderen. Op de ene helft van het scherm schrijven gebruikers code, actueel, live, Swift-code (zij het code die over het algemeen wordt uitgevoerd bovenop een meer gecompliceerde motor achter het gordijn) – om uitdagingen aan te gaan. Aan de andere helft wordt de genoemde code met een druk op de knop uitgevoerd. Een les kan zijn dat je een personage stap voor stap over een bord beweegt om je te leren hoe functies werken; een ander kan hebben dat je de werking van een spel met stenenbrekers aanpast om je te leren over variabelen.

          Iets meer dan een miljoen mensen hebben Swift Playgrounds sinds de lancering gebruikt, vertelt Apple me. Met het nieuws van vandaag werkt Apple met een handvol bedrijven om hardware in de mix te brengen.

          LEGO’s doe-het-zelf robotica lijn, Mindstorms. Swift Playgrounds werkt met EV3, de derde generatie Mindstorms-lijn die LEGO sinds 2013 verkoopt.
Sphero’s rollende robots, inclusief de SPRK + developer-bot en Star Wars BB8-editie (helaas, nog geen ondersteuning voor die oh-zo-geweldige animatronic Lighting McQueen RC-auto.) Een van de lessen die Sphero liet zien, betrof het bouwen van een multiplayer in de echte wereld. Pong gebruikt de Sphero als de bal en je voeten als de paddles.

          Parrot’s Airborne, Rolling Spider en Mambo-drones. De bedrijven lieten dit zien met drones die werden bestuurd door de accelerometer van een iPad waarop Swift Playgrounds draaide, met de drone backflipping met een beweging van de pols.
Wonder Workshop Dash-robot – een opwaardeerbare, scherp-hoekloze bot die zich richt op toegankelijkheid voor kinderen vanaf 6 jaar.
Sommige van deze teams begonnen al op eigen initiatief gebruik te maken van Swift Playgrounds, waarbij Apple de Playgrounds-contentcreatie vanaf het begin aan externe ontwikkelaars had aangeboden – de eerder genoemde Wonder Workshop biedt bijvoorbeeld al een paar maanden Swift Playground-lessen aan. Apple omarmt de integraties en formaliseert gewoon dingen, maakt het eenvoudiger om Bluetooth-apparaten van derden in Swift Playgrounds te verbinden, en voegt een heleboel ondersteuning toe van Apple’s einde.

          Dit is een slimme zet van Apple, en een die kenmerkend is voor het bedrijf. Apple gebruikt onderwijs al decennia lang als een soort ‘foot-in-the-door’ (met wisselend succes), van het sturen van Apple I’s naar scholen in de jaren ’70 (om hun bekwaamheid te bewijzen over de grote ol ‘mainframes van die tijd) tot het doneren van tientallen van duizenden iPads naar scholen vorig jaar.
Maar deze zet helpt hen mogelijk om zichzelf al vroeg voor te stellen aan een nieuw niveau van studenten, de beginnende hardware-engineer.

        Neem bijvoorbeeld de LEGO Mindstorms-integratie. Mindstorms wordt al gebruikt in robotica clubs over de hele wereld.

          LEGO heeft al zijn eigen ontwikkeltools voor Mindstorms, waaronder een voor de iPad. Maar nu krijgen ze een degelijk, ultranieuwsvriendelijk codeerplatform in Swift Playgrounds. Een met een eigen leerplatform dat is ingebouwd en een waarin de meest gecompliceerde onderdelen van het systeem (de onderliggende engine) grotendeels worden onderhouden door Apple.

          Ondertussen kan Apple opduiken in die eerder genoemde robotclubs (de rammelvelden van menig levenslange technicus) en zeggen: “Hé kinderen! Je eerste programmeertaal leren om die robot te laten dansen? Bekijk onze programmeertaal, Swift! Oh, en doe het op een iPad! “

          Het is gewoon logisch.

          Deze nieuwe third-party tie-ins zullen beginnen met de release van Swift Playgrounds 1.5, waarvan Apple zegt dat het de App Store op 5 juni zou moeten slaan.

Leave a Reply

Your E-Mailadreswill not be published. Required fields are marked *